Škoda jen, že jsem se geologickým směrem nedal hned

01.10.2011 12:56

 


Životní příběh s osobní zkušeností při volbě povolání inženýra ekonomie, ale dnes také geologa (výzkumného pracovníka), kterému v 8 letech při typologickém vyšetření prof. Ján Šramo sdělil, že na prvním místě ze studijních povolání má předpoklady pro obor geologie se zaměřením na mineralogii.

Dobrý den,
v příloze zasílám slíbený text. V případě, že budete chtít něco textově upravovat, vyhrazuji si právo poslední kontroly a samozřejmě Vás i žádám o zákaz jakékoliv jiné prezentace tohoto textu, kromě Vašich internetových stránek (https://zivotni-moudra.webnode.cz), bez mého předchozího souhlasu.

Děkuji za pochopení a přeji hezký den

Ivo Macek                                                     Praha 29. 9. 2011

Poprvé jsem byl na typologickém vyšetření u pana prof. Jána Šrama v doprovodu své maminky, když mi bylo zhruba 8 let. Chtěla tenkrát vědět na jaké povolání má její syn ty nejlepší schopnosti. Po typologickém vyšetření mi bylo sděleno, že na prvním místě ze studijních povolání mám geologii se zaměřením na mineralogii (obor geologie). Z nestudijních povolání pak malíř pokojů. Dnes s odstupem času mohu říci, že moje maminka se od první návštěvy zcela pochopitelně začala typologií zabývat a již více než 10 let vede pobočku, zprostředkující tyto služby. Takže se dá vlastně říci, že jsem v typologickém prostředí vyrůstal. Proto byste jistě řekli, že vše probíhalo podle plánů a po základní škole jsem nastoupil na geologicky zaměřenou střední školu, odtud na vysokou školu atd. Bohužel pro mne se však tak nestalo.

Když tedy došlo na základní škole k rozhodování, kam se vydat dál, rozhodl jsem se (přesněji řečeno šel jsem s davem, který se dělil na gymnázium nebo obchodní akademie) pro obchodní akademii. Tam jsem čtyři roky proplul a jak asi většina lidi v období 15 – 19 let mi bylo úplně jedno, co budu v životě dělat, čím se budu živit atd. Takže bez koníčků, bez zájmu, s povahou zralé k vyhození z domova jsem se přihlásil na vysokou školu ekonomickou. Říkal jsem si, že když už mám 4 roky obchodní akademie, byla by škoda v tom nepokračovat. Samozřejmě po celou tu dobu jsem byl v kontaktu s typologií ať už zprostředkovaně mojí maminkou anebo přímo jako účastník na typologických kurzech. To proč jsem nakonec vždy jednal jinak, není náplní tohoto článku, ale měla v tom prsty (tak jako ve všem) moje povaha.

Ani v průběhu studií na vysoké škole ekonomické jsem neměl jasno, co chci vlastně dělat. Ve své podstatě jsem o tom vůbec nepřemýšlel, a tak na rodinných oslavách při dotazech příbuzných, co bych chtěl v budoucnu dělat za práci, jsem vždy naučeně odpověděl: „… třeba v bance…“. Nicméně ve druhém ročníku studií jsem začal mít dojem, že to zkrátka není ono a že mě to vlastně nebaví, a tak jsem si řekl, že když mám tedy nejlepší schopnosti na geologii, tak to zkusím. Tímto krokem jsem si chtěl také ověřit, jestli ta typologie, o které jsem od malička slýchával a ke které jsem byl vždy značně skeptický, má vlastně pravdu.

Přihlásil jsem se tedy na druhou vysokou školu se zaměřením na geologii, kde jsem byl naštěstí přijat. A tak začalo moje studium dvou vysokých škol souběžně, kde jsem měl krásnou možnost sledovat, jaké jsou pro mě mezi nimi rozdíly. Zatímco každý rok studia na geologii byl pro mě silnější a cítil jsem se v něm „jako doma“, tak na ekonomii zkrátka nezbývaly síly a její dokončení vyžadovalo značné sebezapření.

V průběhu studií jsem měl také možnost vyzkoušet si povolání v ekonomickém sektoru, kdy jsem pracoval 2 roky jako bankéř v jednom z našich největších bankovních domů. Nebyl by však den, kdy bych se neutvrzoval, že bylo správné, že jsem se vydal jiným směrem, protože představa, že bych se v tomto odvětví pohyboval po zbytek života, byla pro mne děsivá. To jak byla pro mne práce v bance náročná, snad vysvětlí příměr, kdy ani několikadenní geologická práce v terénu (nošení kamení, lezení v jeskyních atd.) pro mne nebylo nikdy tak vysilující, jako jedna směna za přepážkou.

V současné době pracuji v muzeu jako výzkumný pracovník a jsem spokojený. Lituji však jen jedné věci, a to, že jsem se geologickým směrem nedal hned po základní škole.

Ing. Bc. Ivo Macek

Vyhledávání

„Svojí povahou člověk vykonává všechno. Myslí, uvažuje, pracuje, miluje, hněvá se, respektuje, reaguje na všechny venkovní i vnitřní životní podněty.“                                      J. Šramo 

MOTTO

"Znaky prezentují vlastnosti povahy a nemocí jsou vidět na první pohled. Proto, aby člověk z nich získal informace, nemusí vyslovit "zaklínající" formule, ani je nemusí obdivovat dvě hodiny. Vyskytnou se lidé, kteří nejsou tohoto znalí, Neřiďte se neznalostí. Spíše naopak, hledejte lidi znalé, od kterých se můžete pozitivně poučit. Existují i lidé hloupí, neschopní toto pochopit. Neřiďte se hloupými lidmi. Snažte se od rozumných a znalých získat informace na rozšíření vlastního poznání. Jsou však i lidé, kteří si jsou tohoto všeho vědomí, ale závidí. Neopakujte jejich způsoby. Závist plodí zlost a člověku blokuje schopnost poznání."

Životní zkušenosti

Literatura, která otevírá oči lidem

     ZPŮSOBY ÚPRAVY POVAHY   prof. JÁN ŠRAMO   Poprvé v historii byl pro širokou veřejnost vydán jedinečný knižní titul Způsoby úpravy povahy. Obsahuje přehledně...

Povolání entomologa mi zjistil prof. Šramo

Rád bych se s Vámi podělil o mou neocenitelnou životní zkušenost v oblasti volby povolání, za kterou vděčím mé mamince a nejmoudřejšímu člověku jakého znám, profesoru Jánu...

V televizi ČT1 rozhovory o antropologické biotypologii

ČT1 v pořadu SAMA DOMA - ze dne 14.9.2011 a 25.10.2011 odkaz na rozhovory o antropologické biotypologii 

Využití antropologické biotypologie v praktickém vyučování

Využití antropologické biotypologie v praktickém vyučování - bakalářská práce

 
DOPORUČUJI  INTERNETOVÉ ADRESY:
 
 
 
 

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode